Per Søndergaard

Blyant med benefits

Jeg får ofte spørgsmål vedr. min arbejdsproces omkring mine billeder, og det korte svar er måske lidt kryptisk, når jeg siger, at det ikke er computertegning - men tegning på computer.

Computeren er for mig en blyant med benefits - og et altid tilgængeligt atelier.

Men jeg misbruger i den grad computerens enorme faciliteter, for jeg har kun brug for skærmen som mit papir, musen som min blyant, og harddisken er mit portfolio.

 

Motivet

Jeg har et oliemaleri, som jeg malede i 1980 - 12 år gammel, og jeg husker stadig, hvordan jeg dengang prøvede at få lagt en historie ind i det abstrakte motiv. Det har forfulgt mig – altså dét at få fortalt en historie igennem et visuelt udtryk.

Jeg holder i den grad af en god historie, jeg nyder den gode fortælling og jeg elsker refleksionen. Jeg har stor respekt for forfatteren, som evner at føre én ind i sit  univers og tryllebinde i timer i en medrivende fortælling. Men jeg har endnu større respekt for sangskriveren, som formår at gøre det samme; at sende én af sted i tankerne på bare 4 ½ minut under navnet pop.

 

-

 

Ovenpå en årrække som studerende på kunstskoler for udøvende kunstnere var jeg blevet mere eller mindre skræmt af lærredet. Det, som skulle være af lyst, blev en kilde til meget stor frustration fordi min foretrukne udtryksform, det abstrakte motiv, blev for kompliceret for mig, og jeg kunne ikke finde min retning og et ståsted. Af samme grund arbejde jeg op til min optagelse på Kunstakademiets Designskole med den tredimensionelle udtryksform, og havde udover tegneundervisning og skitsering lagt alt todimensionelt arbejde på hylden.

 

Det var en underviser på Billedskolen i København (i dag Københavns Kunstskole), som spurgte, om jeg ikke havde tænkt på at søge ind på Kunstakademiets Designskole - og nej det havde jeg ikke. Jeg var lige blevet færdig med portfolio til Kunstakademiet i Firenze i Italien, og var 100 % opsat på, at det var vejen for mig. Men måske havde han set rigtigt, for jeg skitserede og analyserede altid mine idéer, inden jeg udførte dem. Så jeg lavede endnu et portfolio, kom til optagelsesprøve og kom ind på Kunstakademiets Designskole i 2001.

 

I min studietid som designer, som uden sidestykke har været den lykkeligste del af mit liv rent fagligt, fandt jeg omsider ud af, at man ikke behøver at opfinde den dybe tallerken hver gang for at gøre en forskel - det kan være en krumning på en overflade, tyngden eller farven som gør, at netop dét produkt appellerer.

Summen af dét samt opdagelsen af computeren som et kreativt arbejdsredskab gjorde, at jeg meget forsigtigt kom i gang med den todimensionelle udtryksform igen.

 

Kimen til mine illustrationer, som de ser ud i dag, blev lagt i 2005 med et visuelt oplæg til diskussion overfor en bekendt, som var stor fan af popbandet TV·2. Jeg syntes nemlig, jeg hørte en dissonans i Steffen Brandts lyriske tekstunivers i TV·2 overfor Steffen Brandt som privatperson. Dvs. når jeg hørte Steffen Brandt i interviews, var der ikke meget indholdsmæssig tyngde i hans svar, når der blev spurgt i dybden.

Jeg tænker så; Steffen Brandts hustru er jo sådan rigtig kunstner, og måske bruger hun Steffen simpelthen pga. hans gode udseende som redskab til at komme ud med hendes klangfulde og eftertænksomme kunst!

- Ja husk lige hvor du hørte den kunstteori første gang ;o)

 

CV

Jeg arbejder i dag som Kulturhusmedarbejder i Aalborg, men har efter endt uddannelse i 2006 arbejdet som freelance Produktdesigner. Derudover har jeg undervist, fungeret som konsulent, siddet i tegnestuefællesskab og haft eget atelier. Designmæssigt her jeg beskæftiget mig med grafisk-, rum-, møbel-, koncept- og produktdesign.

 

Uddannelse og studier:

2001 – 2006

Kandidatuddannet Produktdesigner fra Kunstakademiets Designskole  - København

 

Studier i kunst og design:

1998 – 2001

Kunsthøjskolen Thorstedlund - Frederikssund

Kunstskolen Primavera - København

Arte e Linguaggio – Firenze, Italien

Billedskolen / Kunstskolen København

Den Skandinaviske Designhøjskole – Randers

 

1986 – 1997

Byggeteknisk uddannelse 

 

© Af Produktdesigner Per Søndergaard - Senest opdateret april 2019