Buy Me Out
Galleri
Jeg har aldrig holdt min far i hånden - jeg har aldrig, som barn, fået et kram af min far, og jeg har stort set aldrig talt med min far om andet end hans arbejde, jeg har aldrig…
-
En næsten barnlig fortvivlelse over ignorancen havde været tærende - da det omsider gik op for mig, at for påskønnelse, er et sammenligningsgrundlag fundamentalt.
Det at være fuldt bevidst om, at det er nu nu nu, man er i stand til at reformere arven fra sin barndoms opvækstvilkår - og så opdage, at det på ingen måde bliver værdsat, netop pga. det manglende fundament.
Men ved sammenfatning af mange brudstykker fra min egen opvækst, er det nu gået op for mig, at min far kan have haft fuldstændig de samme tanker omkring sine børns manglende påskønnelse for deres gunstige opvækstbetingelser.
'De Blinde Passagerer' er fra 2021 og måler 27 x 45 cm
Når jeg sammen med min familie tager til ’åbent landbrug’ om foråret, kan livet i og omkring ’bondegården’, ved første øjekast, virke romantisk, ubekymret og som envious living. Hvor svært kan det være - i solskin med 650 glade malkekøer i løsdriftstald, malkerobotter, John Deere maskinpark og 8 ansatte?
Så læste jeg, at en gennemsnits landmand skylder 25 millioner kr. i sin gård. Jeg tænker, hvor landbolivet i gamle dage var kendetegnede ved barsk og slidsomt arbejde, må den hårde fysiske belastning i dag være erstattet af en voldsom psykisk belastning, alt taget i betragtning.
’I Østen Stiger Kortisolen Op’ er fra 2020 og måler 23 x 45 cm
Lars - et helt almindeligt dansk navn - og når navnet bæres i en storby, så er man pr. definition, ’bare’, et individ af hankøn.
Men bor man på landet med forholdsvis tætliggende huse eller gårde samt bygninger til fælles brug, f.eks. en kirke, et forsamlingshus, butikker og måske en lille skole, og tilføjer man et erhverv, foran- eller bagved navnet, så bliver Lars én person, som antyder noget eller lader noget forstå, uden at det bliver udtrykt direkte - men samtidig bliver navnet formuleret direkte og åbenlyst, så det ikke kan misforstås i landsbyen.
'Vognmandens Lars' er fra 2018 og måler 31 X 45 cm
Livet lever vi i den grad forlæns – og man kan i skyndingen helt glemme vejen, der er trådt.
Min datter blev i fjor syg med lungebetændelse. Hos lægen fik hun den penicillin, der smager så dejligt af jordbær – og hun blev rask efter få dage.
'Den Syge Pige' er fra 2017 og måler 30 X 45 cm
Evnen til at forstå og leve sig ind i andre menneskers følelser og situation er essentiel og en forudsætning for at leve tæt sammen i et moderne samfund.
”Det eneste der er videregivet os igennem biologik arv, er sutterefleksen, resten ligger i opdragelsen”, var der engang en kønsforsker, der fortalte mig.
Den ’kendsgerning’ konkluderer så, at kønsrollemønstret tager sit udspring i hjernebarken - men hjernekassen rummer jo også andre elementer.
'Neo Reptil' er fra 2016 og måler 36 X 45 cm
’Sat ind’ er en refleksion på en erindring, som blev plantet i min barndom, hvor ekskursioner med skolen bragte mig til kulturelle oplevelser.
Der var specielt to billeder som brændte sig fast i min hukommelse. Det ene ér blevet kanoniseret - det andet er; ’Sat ud’, malet af Erik Henningsen.
Jeg kan huske, hvordan jeg stod helt tæt på billedet og iagttog, og fik kuldegysninger ved tanken om at stå i den situation.
Her godt 125 år efter maleriets tilblivelse bliver man ’sat ind’, hvis man bliver sat ud. Det bliver spændende at se, om man de næste 125 år kan finde en løsning, som tilgodeser de helt store tabere i sådanne scenarier.
'Sat ind' er fra 2016 og måler 29 X 45 cm
Da jeg var barn, hørte jeg, der blev sagt 'du' til nogle mennesker og 'De' til nogle andre. Jeg lagde også mærke til, at talen og sproget kunne blive lavet helt om, når der blev talt til dem med 'De'.
Min far var herren i huset. Det var der ingen i huset, der var i tvivl om... men uden for huset forholdt det sig meget anderledes.
'Portræt' er fra 2015 og måler 32 X 45 cm
'Stand Bye' om det at stå klar, og så finde ud af, at man fandeme ikke bliver samlet op, men simpelthen skal springe på i farten!
'Stand Bye' er fra 2014 og måler 32 X 45 cm
'Jogging’ - substantiv, fælleskøn - løb i roligt tempo som motion eller opvarmning.
Det synes som om, at vi i disse år er ved at finde en løsning for alle de skæbner som i deres liv er- eller bliver ramt af en skæbnesvanger situation.
Vi har omsider lært af historien, og når bare vi gør som en hæderkronet engelsk admiral, så løser problemerne sig så smukt som ringe i vandet.
‘Jogging’ er fra 2013 og måler 36 X 45 cm
’Horisont’ handler om den privilegerede mulighed for selektivt udsyn og spørgsmålstegnet ved det rationelle i, at jorden er rund og ikke flad, hvis man nu er ligeglad med, hvad der er på den anden side af horisonten.
‘'Horisont’ er fra 2012 og måler 28 X 45 cm
‘Pro Tempore’ kunne handle om en arbejdsløs mand, som ikke ved, hvor han og hans familie er om 2 måneder.
Sikkert usikker - med tanker som overflødig i en udsigtsløs tidsbegrænset søgen vakler fundamentet.
Når man er på bunden, starter man på bunden, på trods af, at man altid har været en ganske habil svømmer.
‘Pro Tempore’ er fra 2011 og måler 33 X 45 cm
‘Retur’ er opdagelsen af Udkantsdanmark. Efter jeg og min familie i 2010 flyttede fra Hovedstaden til Vendsyssel, var det voldsomt at erfare, hvor omfangsrig affolkningen af udkantsområderne i dette lille land egentlig er.
De før så driftige byer visner, og kun de mest geografisk attraktive af slagsen bliver i ferietiden kulisser i drømmen om det gode stabile bondeland.
‘Retur’ er fra 2011 og måler 32 X 45 cm
‘Rolling Stones’ er tegnet i en tid, hvor jeg arbejdede side om side med Sisyfos.
Pludselig finder man sig selv i en sagsmappe som offentlig ansat - men på den forkerte side af skrivebordet.
‘Rolling Stones’ er fra 2011 og måler 28 X 45 cm
‘The New Tribe’ er et portræt af en ung mand, jeg så på en sensommer søndagsspadsertur i Frederiksberg Have.
Det er sjældent at observere, men dér for øjnene af mig så jeg en københavnerfødsel.
Hans påklædning, hans medbragte fagbog, og i måden hvorpå han indtog parkbænken, fortalte mig, at han var ny.
Gennem attituden tog jeg et forsigtigt gæt på, at han var godt i gang med at fralægge sig accenten.
Jeg tænkte, om et år er det dig, der i provinsen er en ‘Skide Københavner’.
‘The New Tribe’ er fra 2010 og måler 22 X 45 cm
Og en dag så jeg på tv, den her halvskaldede meget velklædte mand, som udtalte sig som direktør for et klassisk dansk firma.
Jeg tænkte; Det kan ikke passe for søren – sidst jeg så ham, legede vi så intenst, at han glemte et uopsætteligt toiletbesøg!
‘Status’ er fra 2009 og måler 28 X 45 cm
‘Con Amore’ er tegnet i en tid, hvor der ikke var konsensus omkring alt det kreative pjat mere. »Everything that can be invented, has been invented!«
I 2007 havde jeg igennem Københavns Kommune søgt én af 25 atelierpladser i Den Hvide Kødby, med havde fået afslag pga. det massive ansøgertal.
Knapt 2 år efter blev jeg kontaktet 2 gange af forvaltningen og tilbudt en af de ledige pladser.
‘Con Amore’ er fra 2009 og måler 31 X 45 cm
‘Picnic’ handler om behovet i hygge – og det at være en lille del i dét.
Picnic er fra 2008 og måler 29 X 45 cm
‘Brunch’ handler om en ny generation af individ, familielivet og lidt om manderollen.
Bydelen Vesterbro i København var på daværende tidspunkt dét geografiske punkt i landet, hvor der blev født flest børn.
Og jeg var lidt træt, af det jeg så. Måske mere eftertænksom på grund af min egen opvækst som den yngste af 4 søskende.
‘Brunch’ er fra 2007 og måler 30 X 45 cm
‘2,7 millioner’ var udbudsprisen på en 2 værelses ejerlejlighed i Valby ved København, som jeg stødte på i en boligannonce i 2007.
Jeg gik dengang i meget stor undren, og kunne ikke begribe boligprisernes endeløse himmelflugt - det var som om, at pris var uden konsekvens.
Jeg mente, at der måtte sgu da være nogen derude, som stod på deres 65 kvadratmeter, og begyndte at tænke lidt kronisk.
Jeg cyklede dengang rundt i et København, hvor der blev bygget boliger i en uendelighed, og jeg funderede over, hvor alle disse nye boligejere dog skulle komme fra.
Det fandt jeg så ud af senere.
‘2,7 millioner’ er fra 2007 og måler 36 X 45 cm
‘Small Business’ var en hilsen til en bekendt fra dengang.
»Jamen de kan da bare kigge ordentlig efter!« sagde han, når han stolt kunne berette, hvordan han havde ”fået” et par flasker vin i Føtex eller en pakke skruer i Silvan.
‘Small Business’ er fra 2005 og måler 25 X 45 cm
‘Vintersyn’ var en mental refleksion ovenpå en af mine utallige gåture i Rude Skov, hvor jeg så disse visuelt velfungerende familier.
Den lige vej er jo den eneste oplyste vej i Danmark - og nu stod jeg fandeme der og tænkte, om dét måske alligevel havde været den bedste vej.
Jeg var i slutfasen af mit designstudie - i en forholdsvis høj alder, og jeg havde ingen idé om, hvad fremtiden skulle bringe.
‘Vintersyn’ er fra 2005 og måler 25 X 45 cm
© Af Produktdesigner Per Søndergaard - Senest opdateret januar 2025